Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

Resepi Kek Lumut Nestum

Gaul hingga semua bahan sebati. Lagi koleksi resepi kek tradisi bumi kenyalang dalam versi dyg.

Pin On Resepi Azlina Ina

Untuk resepi kek nestum almond ni kami berikan dalam bentuk gram untuk anda dapat sukatan yang betul betul tepat.

Resepi kek lumut nestum. Untuk pengetahuan asas lagi lama disimpan makin sedaplah rasa kek. Jom tengok resepi mudah kek nestum. Kek lumut berasal daripada sarawak dipanggil kek lumut mungkin kerana warna hijaunya yang serupa macam lumut.

Tapi asasnya mesti menggunakan horlick nestum dan butter untuk rasa yang lembut dan lemak berkrim. Perbezaan kek ini di semenanjung dengan sarawak ni adalah dari segi bahan dan tesktur. Kali ni sukatan gram so kena lah pupuk kegigihan kerajinan menimbang ya.

Ada pelbagai versi resepi kek lumut sebenarnya. Resepi ini pula kurang gula dan letak ovalete. Rupanya alasan kenapa kek ini dipanggil kek nestum ialah kerana ia menggunakan topping nestum yang ditabur di atas kek.

Terima kasih kepada puan dhia aqilah di atas resepi kek nestum ni memang best untuk dicuba untuk sebarang majlis atau kalau terasa nak makan kek. Kek istimewa dari sarawak ini di panggil kek lumut mungkin kerana warna hijaunyanya yang seakan lumut. Contohnya choc moist cake yang ramai dok buat dan puji akan.

Sebenarnya kan nina paling suka resepi yang guna sukatan cawan namun nina kena terima hakikat bahawa sukatan timbang timbang gram ni lebih tepat dan biasanya kek lebih sedap. Dan dikukus 6 jam. Sesetengah resepi menggunakan tepung suji ada yang menambah serbuk almond tapi basisnya mesti menggunakan horlick dan nestum juga.

Kek lumut dipanggil kek lumut kerana warna hijau semacam lumut. Jangan tuang sampai penuh sebab kek ini akan naik walaupun ia tak guna bahan penaik. Resepi kek nestum viral mudah dan gebu ikut sukatan cawan dan gram bahan bahan 250 gm mentega 1 cawan 225 gm gula halus 1 cawan 4 biji telur gred a 220 gm tepung gandum 1 3 4 cawan 1 sudu teh esen vanila 1 sudu teh baking powder 1 2 sudu teh baking soda 80 gm nestum 1 cawan nestum di kedai bakeri 75 ml susu cair 1 3 cawan cara cara 1.

Semoga puan sekeluarga dimurahkan rezeki. Kek lumut sarawak agak lebih besar dan padat. Tuang adunan kek lumut ke dalam loyang atau bekas bersesuaian.

Seterusnya masukkan susu pekat manis horlicks kaya dan nestum. Walaupun ada pelbagai versi resepi untuk membuat kek lumut. Tapi kali ni jom tengok resepi kek lumut sarawak sama bewarna hijau dan dikenali dengan kek hijau sarawak atau kek lumut sarawak.

Kek ini menggunakan bahan2 utk 1 2 adunan dan dikukus selama 2 1 2 jam. Tambahkan juga tepung gandum yang telah diayak. Sekali cuba pasti nak lagi.

Tak pernah tak jatuh cinta dengan kek lumut ini. Baunya sgt wangi moist dan sedap. Tutup kek menggunakan aluminium foil atau.

Ada pelbagai versi resipi teteapi menggunakan bahan asas yang sama iaitu horliks nestum dan mentega bagi memberi tekstur yang lembab. Selain untuk hidangan minum petang kek nestum boleh juga dijadikan hidangan untuk potluck dan lain lain.

Pin On Airtangan Chef Mariana Zainal

Pin On Layer Cakes

Pin On Layer Cakes

Pin On K

Pin On Resepi Ayang

Resepi Kek Coklat Kukus Paling Sedap Baca Disini Kuih In 2019 Pinterest

Pin On Cakes

Pin On Mufin Cupcake Cake Cooking Fanpage

Pin On Cake

Pin On Recipes

Pin On Kek Lapis

Pin On Recipes

Pin On Aneka Kek Lapis

Pin On Cake

Pin On Resepi Fb2016

Pin On Resepi Kek

Pin On Kek Lumut

Pin On Kek

Pin On Recipes


Posting Komentar untuk "Resepi Kek Lumut Nestum"