Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

Resepi Kek Gula Hangus Bakar

Kek sarang semut ada banyak nama ada yang panggil kek gula hangus manakala di kelantan kek ini dipanggil kek span memang saya ingat dulu waktu waktu malam raya emak akan buat kek ini untuk dimakan di pagi raya. Dah cair dan menjadi perang tutup api sekejap masukkan air panas.

Pin On Resepi Kek Gula Hangus Kukus Kek Sarang Semut Kukus

Rasa pun maintain sedap.

Resepi kek gula hangus bakar. Sekarang ni kan ramai yang cakap susah nak dapat barang barang di bakery jadi jom kita sediakan kek klasik yang tak pernah lapuk dek zaman iaitu kek sarang semut atau ada juga yang panggil kek gula hangus bahan bahan pun biasa ada kat dapur aja. Ratakan gula dan biarkan gula mencair dengan api yang perlahan. Bahan resepi kek gula hangus sukatan cawan.

1 cawan air panas mendidih. 1 1 4 cawan gula putih. Kek ni boleh dikatakan kek klasik yang menjadi kegemaran ramai sejak dahulu lagi.

Kek gula hangus atau juga dikenali sebagai kek sarang semut kerana rupa dan tekstur nya yang berlubang lubang. Banyak akak jumpa resepi kek gula hangus yg kena peram berjam2. Resepi sarang semut mudah buat kek cara buat kek resipi kek sarang rahsia kek gula hangus kek karamel gula.

Bahan gula hangus. Sebenarnya blog aku bukan lah blog resipi tapi resipi resipi turun temurun dari ma macam resipi daging masak hitam rendang pedas ori kuih sekaya telur dan kek gula hangus ni aku mesti share sebab takut kalau buku resipi aku hilang aku masih ada back up kat blog ni. Namun begitu pembuatannya adalah sedikit rumit menyebabkan ia sukar untuk disediakan.

Resepi kek gula hangus. Resepi berikut merupakan satu resepi kek yang sangat digemari. Tips untuk mendapatkan sarang yang elok dan menjadi adalah dengan memotong kek secara melintang dan bukan pada kebiasaan.

Mommy sebenarnya sudah lama teringin nak makan dan buat kek gula hangus ini. Jangan kacau sebab nanti ia berketul ketul. Bagi anda yang ingin mencabar kemampuan diri anda berkata anda cuba resepi ini.

Belum pernah cuba lagi sebab selalu terbantut bila fikir nak kena tunggu berjam2 baru boleh bakar. Mula mula cairkan gula dahulu untuk membuat gula hangus. 10 resepi kek gula hangus kek sarang semut kek sarang semua atau kek gula hangus ini ramai yang kata tidak mudah untuk membuatnya namun bila dilihat pada resepi diatas kertas nampak mudah sahaja dan semua orang boleh buat.

Dulu saya menyimpan duit sendiri untuk membeli bahan membuat kek dan membakarnya pula menggunakan sabut kelapa yang dibakar di atas tudung periuk. April 5 2011 at 1 32 pm. Panaskan periuk kuali guna api perlahan dan masukkan gula dahulu ratakan gula ke seluruh bahagian periuk bila dah start mencair jangan kacau gula.

Rasanya pun sangat sedap dan tidak mudah berasa muak jika dimakan bahan utama kek gula hangus ialah gula putih yang dimasak sehingga menjadi warna perang atau karamel transformasi rasa dari gula putih. Resepi ini menggunakan bahan yang minima sahaja. Resepi kek gula hangus teknik bakar by mazaliffah md esa.

Selalu akak buat guna resepi dari sil tak perlu peram lepas bancuh terus je bakar. Masa tu saya berada dalam darjah enam. Tapi tetap ada sarangnya berlubang2 gitu.

Che nom hi semua kali ni che nom nak tunjuk kek yang mudah sangat nak dapat bahan bahan untuk disediakan. Sebenarnya kek gula hangus yang dulu saya panggil kek sponge masa saya kecil kecil adalah antara kek pertama yang saya masak semasa saya mula belajar membuat kek. 1 cawan gula 1 cawan air panas 1 cawan tepung gandum 1 cawan susu pekat 2 camca teh soda bikarbonat 4 biji telur 2 camca besar mentega.

Pin On Mufin Cupcake Cake Cooking Fanpage

Pin On Aneka Resepi Roti

Pin On Detox

Pin On Cafe By Amirul Izzulis

Pin On Mufin Cupcake Cake Cooking Fanpage

Pin On Airtangan Azlina Ina

Pin On Cakery

Pin On Cakes And Desserts

Pin On Food Dessert

Pin On Snack

Pin Di Kek Gula Hangus

Pin On Malaysian Delicacies

Pin On Blogger

Pin On Kueh Raya

Pin On Kek

Pin On Kek Gula Hangus Kukus

Pin On Cakes

Pin On Airtangan Mas Cotek

Pin On Noxxa Pressure Cooker


Posting Komentar untuk "Resepi Kek Gula Hangus Bakar"